Odmítá vaše dítě jíst ovoce a zeleninu?

Je všeobecně známo, že ovoce a zelenina je zdravá a v dětském jídelníčku má nezastupitelné místo. Co ale dělat, když dítě tvrdohlavě odmítá sníst i malý kousek ovoce či zeleniny? Nepropadejte panice, určitě nejste s tímto problémem sami a řešení se najde.

Vitamíny získané z ovoce a zeleniny jsou pro lidský organismus mnohonásobně prospěšnější než vitamíny v tabletkách. Navíc čerstvé ovoce a zelenina našemu tělu dodávají i řadu minerálních látek a vlákninu. Konzumace ovoce a zeleniny by měla být pravidelná a denně bychom měli sníst 2 až 3 porce (u větších dětí to znamená například 1 jablko, 10 dkg jahod a 5 meruněk).

Co dělat, když dítě ovoce a zeleninu odmítá?

  1. snažte se zjistit, který druh odmítá a proč. Možná se mu nějaké ovoce či zelenina zošklivili ve školce nebo u babičky a od té doby jej prostě nechce. Nenuťte ho, ale vyčkávejte, až si samo znovu oblíbí chuť zavrženého druhu. Podávejte mu ty druhy, které má rádo. Nechce jíst hrušky? Dejte mu jablko. Plive mrkev? Možná si oblíbí šťavnatou papriku. Vyzkoušejte co nejvíce druhů ovoce a zeleniny a určitě najdete alespoň pár druhů, které budou dítěti chutnat. Můžete to pojmout jako hru – nakrájejte ovoce a zeleninu na malé kousky, zavažte dítěti oči a řekněte mu ať hádá, co právě jí a ať vám řekne, zda mu to chutná nebo ne (což asi poznáte sami).
  2. zamaskujte zeleninu a ovoce do různých jídel. V polévce nebo v pomazánce většinou dítě proti zelenině nic nenamítá a ovocný salát sní také raději než například samotné jablko.
  3. vyzkoušejte ovocné a zeleninové šťávy. Proti nim většinou děti nic nemají a naopak je mají moc rády. Na trhu jsou k dostání odšťavňovače mnoha druhů i značek a je jen na vás, který si vyberete. Investice do odšťavňovače není zrovna malá, ale rozhodně se vyplatí. Využijete ho i za pár let, kdy už děti odrostou. Ovocné a zeleninové šťávy totiž chutnají i velkým dětem a dospělým. Výhodou je, že ovoce a zelenina zpracované na šťávu si zachovávají veškeré svoje vitamíny i minerální látky. Další výhodou oproti kupovaným džusům je fakt, že domácí ovocné či zeleninové šťávy nemusí obsahovat ani gram cukru, pokud jej tam sami nepřidáte. A vždy máte přehled o tom, z jakého ovoce a zeleniny byla šťáva vyrobena a vybrat si můžete kombinace podle své chuti.
  4. jíme i očima. Zkuste si s tím dát jednou práci a vykrájejte např. z rajčat nebo ředkviček tulipánky, meloun vykrájejte do kuliček a jablíčka nakrájejte na kroužky. Je jasné, že to takto nemůžete dělat každý den, ale třeba dítě tímto způsobem přijde na to, že mu odmítané ovoce chutná a začne ho normálně jíst.

Přidat komentář