Z šicího stroje k vlastní značce: Jak mi online marketing pomohl proměnit vášeň v prosperující podnikání

Když se mi před pěti lety narodila dcera Amálka, netušila jsem, že tahle malá bytost nejenže obrátí můj život vzhůru nohama, ale také nastartuje zcela novou kapitolu mé kariéry. Seděla jsem tehdy na mateřské, koukala na svou spící dcerku a přemýšlela, co budu dělat, až se jednou budu muset vrátit do korporátního světa, kde jsem strávila předchozích sedm let. Ta představa mě děsila. A pak jsem si všimla, že dupačky, které jsem Amálce koupila, jsou nejen drahé, ale i nekvalitní. "To bych ušila lépe," pomyslela jsem si. A tehdy se zrodil nápad, který postupně přerostl v úspěšný byznys.

Jmenuji se Tereza, je mi 34 let, a dnes vlastním malou, ale prosperující značku dětského oblečení. V tomto článku bych se s vámi ráda podělila o svůj příběh – jak jsem z koníčku vybudovala podnikání a jakou roli v tom hrál online marketing, který jsem původně vůbec neznala.

Od prvního stehu k první objednávce

Šití bylo vždy mým koníčkem. Už od dětství jsem pozorovala babičku, jak vytváří úžasné věci na svém starém šicím stroji. Po narození Amálky jsem oprášila své dovednosti a začala šít jednoduché dětské oblečení. Nejprve jen pro ni, později i jako dárky pro děti přátel. Reakce byly nadšené a čím dál častěji jsem slýchala: "To bys měla prodávat!"

Po počátečním váhání jsem si vytvořila stránku na Instagramu, kam jsem začala dávat fotky svých výtvorů. K mému překvapení jsem brzy začala dostávat první poptávky. Pamatuji si svou úplně první "opravdovou" zákaznici – maminku dvouleté Elišky, která potřebovala šaty na letní svatbu. Byla jsem tak nervózní, když jsem jí balíček odesílala! O to větší radost přišla, když mi poslala fotku své dcerky v mých šatech s nadšeným komentářem.

První měsíce byly podobné – náhodné objednávky, hlavně od známých a jejich známých. Všechno organické, bez investic do reklamy. Stačilo to jako přivýdělek, ale rozhodně ne jako potenciální náhrada za práci na plný úvazek. Navíc to bylo nepředvídatelné – některý měsíc přišlo pět objednávek, jiný třeba jen jedna.

Večer co večer, když Amálka spala, jsem seděla u šicího stroje a vedle přemýšlela, jak svůj malý "byznýsek" posunout dál. Četla jsem články o podnikání, sledovala úspěšné české značky a snažila se pochopit, co dělají jinak. Jedna věc byla jasná – potřebovala jsem oslovit více lidí mimo svou bublinu přátel a známých.

První krůčky do světa online marketingu

O marketingu jsem nevěděla prakticky nic. V korporátu jsem pracovala v HR, takže tato oblast pro mě byla velkou neznámou. Začala jsem sledovat různé podcasty pro začínající podnikatele a narazila na téma PPC reklam. Znělo to složitě, ale lákavě – inzerovat přímo lidem, kteří aktivně hledají dětské oblečení? To dávalo smysl!

Můj manžel, který pracuje v IT, mi pomohl vytvořit jednoduchý e-shop. Nebyl to žádný zázrak designu, ale fungoval. A pak přišel moment, kdy jsem se rozhodla investovat do své první reklamní kampaně. Rozpočet? Směšných 2000 Kč na měsíc. Přišlo mi to jako obrovská částka a byla jsem přesvědčená, že buď to rychle vydělá na sebe, nebo s tím seknu.

S pomocí základního tutoriálu na YouTube jsem nastavila svou první kampaň v Google Ads. Cílila jsem na fráze jako "dětské šaty", "biobavlna dětské oblečení" nebo "ruční výroba dětské oblečení". Výsledky byly... no, řekněme smíšené. Ano, přišlo více návštěvníků na e-shop, ale objednávek jen pár. Rozhodně to nepokrylo ani náklady na reklamu, natož čas strávený šitím.

Byla jsem zklamaná, ale ne poražená. Začala jsem analyzovat, co se děje. Proč lidé na můj web přicházejí, ale nenakupují? Při procházení dat jsem si všimla zajímavé věci – téměř všechny objednávky přišly od lidí, kteří hledali specifické fráze jako "šaty pro družičku velikost 98" nebo "bio dupačky s listy". Naopak obecné fráze jako "dětské oblečení" téměř nikdy nevedly k nákupu.

To byl můj první "aha moment" – lidé, kteří vědí přesně, co chtějí, jsou mnohem více připraveni nakoupit než ti, kteří jen obecně procházejí možnosti. Upravila jsem kampaně tak, aby cílily více na dlouhé, specifické fráze, a výsledky se okamžitě začaly zlepšovat.

Regionální zaměření jako klíč k úspěchu

Další zlom přišel, když jsem se začala více zaměřovat na region, kde žiju. Původně jsem svou PPC reklama Plzeň nastavila na celou Českou republiku. Fungovala, ale konkurence byla obrovská a cena za klik poměrně vysoká. Jednoho dne jsem si uvědomila, že mám jednu potenciální výhodu – jako místní výrobce mohu nabídnout osobní vyzvednutí v Plzni, což šetří zákazníkům poštovné a mně čas s balením a cestami na poštu.

Vytvořila jsem tedy speciální kampaň zaměřenou pouze na Plzeň a okolí, kde jsem tento benefit zdůraznila. Výsledky mě překvapily – míra konverze (tedy procento návštěvníků, kteří skutečně nakoupí) byla téměř trojnásobná oproti celostátní kampani! Navíc tito zákazníci často chtěli vidět i další produkty, když si přišli vyzvednout svou objednávku, a často koupili více, než původně plánovali.

Tato lokální strategie mi také umožnila vybudovat si komunitu spokojených zákazníků, kteří mě začali doporučovat dál. Postupně jsem vytvořila podobné kampaně i pro další větší města v okolí. Tím se mi podařilo najít rovnováhu mezi lokálním a širším trhem.

Uvědomila jsem si, že online marketing není jen o oslovení co největšího počtu lidí, ale o oslovení těch správných lidí s relevantní nabídkou. A někdy je "správný zákazník" geograficky blíž, než byste čekali.

Den, kdy jsem nestíhala objednávky

S postupně vyladěnými kampaněmi začaly objednávky narůstat. Z pěti šesti měsíčně na patnáct, pak na třicet... až přišel vánoční období třetího roku mého podnikání. Tehdy se stalo něco, co mě naprosto zaskočilo – probudila jsem se do e-mailu s patnácti novými objednávkami přes noc. Má malá značka se díky kombinaci PPC reklam a doporučení spokojených zákazníků dostala do povědomí mnohem širšího publika.

Byl to současně nejlepší a nejhorší den mého podnikání. Cítila jsem obrovskou radost a zadostiučinění, že má práce rezonuje s tolika lidmi. Zároveň jsem propadala panice – jak to všechno zvládnu ušít sama? Vždyť i s maximálním nasazením bych potřebovala týdny!

Ten den byl zlomový. Uvědomila jsem si, že pokud chci skutečně růst, nemohu zůstat "maminkou, která si přivydělává šitím". Musím začít přemýšlet jako podnikatelka. Po dlouhém rozhovoru s manželem jsem se rozhodla najmout první pomoc – svou švagrovou, která byla také na mateřské a uměla šít. Rozdělily jsme si práci, já se soustředila na design, střihy a komunikaci se zákazníky, ona převzala část samotné výroby.

Tento krok mi umožnil zvládnout vánoční sezónu a položil základy pro skutečné podnikání, ne jen koníček. Byl to také moment, kdy jsem si plně uvědomila sílu dobře nastaveného online marketingu. Bez něj bych takový růst nikdy nedosáhla.

Od amatérského marketingu k profesionálnímu přístupu

S růstem byznysu rostla i komplexita marketingu. Původní jednoduchá Google Ads kampaň se rozrostla do několika specializovaných kampaní. Přidala jsem Facebook a Instagram reklamy, e-mailový marketing, a dokonce i základní SEO. Každý kanál vyžadoval trochu jiný přístup a postupně mi začalo být jasné, že potřebuji buď mnohem více času na vzdělávání v této oblasti, nebo odbornou pomoc.

Po zvážení obou možností jsem se rozhodla pro druhou variantu. Jako maminka a hlavní designérka a střihačka naší značky jsem prostě neměla kapacitu stát se zároveň expertkou na digitální marketing. Na doporučení známého jsem oslovila agenturu PPCprofits.cz, která se specializuje právě na PPC reklamy.

Zpočátku jsem měla obavy – zvládnu to finančně? Budou rozumět mému malému podnikání? Nebudou mě nutit do zbytečně velkých investic? Naštěstí se mé obavy brzy rozplynuly. Na první schůzce mi specialista z agentury pečlivě naslouchal, ptal se na mé cíle, rozpočet a specifikace produktů. Bylo vidět, že rozumí i potřebám menších podnikatelů.

Společně jsme vypracovali strategii, která odpovídala mým možnostem. Místo abych investovala do všech možných marketingových kanálů, zaměřili jsme se na ty, které pro můj typ podnikání fungovaly nejlépe – především vyhledávací a nákupní reklamy v Google a Instagram.

Rozdíl byl znatelný již po prvním měsíci spolupráce. Nejenže vzrostl počet objednávek, ale především se zvýšila jejich průměrná hodnota. Analytické nástroje, které agentura používala, odhalily, že zákazníci často hledají doplňující produkty – když někdo koupil šaty, často by měl zájem i o čelenku nebo legíny ve stejném vzoru. Začala jsem tedy fotografovat a prezentovat produkty jako sety, což zvýšilo průměrnou objednávku téměř o 30 %.

Jak online marketing změnil nejen můj byznys, ale i život

Když se dnes ohlédnu za těmi pěti lety, vidím, jak zásadně online marketing proměnil nejen mé podnikání, ale celý můj život. Z koníčku se stala prosperující malá firma, která dnes zaměstnává tři maminky na částečný úvazek a spolupracuje s lokálním grafickým studiem a fotografkou.

Nejvíce si ale cením svobody, kterou mi tohle podnikání přineslo. Nemusela jsem se vrátit do korporátu, místo toho trávím čas tvořivou prací, kterou miluju, a zároveň můžu být flexibilní a přítomná pro svou nyní již pětiletou Amálku a dvouletého Tomáška.

Online marketing, a především PPC reklamy, v tom hrály klíčovou roli. Umožnily mi oslovit zákazníky daleko za hranicemi mého bezprostředního okolí, a to cíleně a měřitelně. Místo abych spoléhala na štěstí nebo náhodná doporučení, mám nyní předvídatelný přísun objednávek, který mohu navíc regulovat podle své aktuální kapacity.

Velmi cenná je i zpětná vazba, kterou díky online světu dostávám. Když vidím, na která klíčová slova lidé klikají, jaké produkty je nejvíce zajímají nebo z jakých regionů přicházejí, mohu lépe plánovat svou kolekci a směřování značky. Už to není jen intuice a dohady, ale rozhodnutí podložená daty.

A možná nejdůležitější je, že jsem našla udržitelný model, který mi umožňuje růst tempem, které si sama určuji. Když potřebuji více času pro rodinu, mohu dočasně snížit marketingové investice. Když naopak vím, že mám kapacitu na více zakázek, mohu rozpočet navýšit. Tahle flexibilita je pro mě jako maminku malých dětí k nezaplacení.

Praktické tipy pro maminky, které chtějí rozjet vlastní byznys

Pokud jste maminka na mateřské nebo rodičovské dovolené a přemýšlíte o vlastním podnikání, ráda bych se s vámi podělila o několik praktických tipů, které vycházejí z mých vlastních zkušeností a chyb:

Začněte s tím, co umíte a milujete. Pro mě to bylo šití, pro vás to může být pečení, fotografování, tvorba šperků nebo cokoli jiného. Vášeň pro to, co děláte, vás udrží motivované i ve chvílích, kdy se nedaří.

Nezatěžujte se hned velkými investicemi. Já začínala s šicím strojem, který jsem už měla, a látkami za pár tisíc. Teprve když začaly přicházet objednávky, postupně jsem investovala do lepšího vybavení. Stejně tak s marketingem – začněte s malým rozpočtem, který si můžete dovolit ztratit, a postupně ho navyšujte podle výsledků.

Najděte si svou niku. Trh je přesycený obecnými produkty, ale specializované věci mají mnohem méně konkurence. Já jsem se zaměřila na dětské oblečení z biobavlny s originálními autorskými potisky, což byla kombinace, kterou nenabízelo mnoho jiných značek.

Nebojte se požádat o pomoc. Ať už jde o hlídání dětí, abyste měli čas tvořit, nebo o odbornou pomoc s oblastmi, kde si nejste jistí (účetnictví, marketing, právo). Je lepší investovat do expertů než ztrácet čas a energii v oblastech, které nejsou vaší silnou stránkou.

Budujte komunitu, ne jen zákaznickou základnu. Nejvěrnější zákazníci mé značky jsou maminky, které se mnou sdílejí fotky svých dětí v mém oblečení, dávají mi zpětnou vazbu a cítí se součástí něčeho většího než jen transakce. Tato komunita je neocenitelná nejen pro byznys, ale i pro vaši motivaci.

Co bych dnes udělala jinak

Přesto, že jsem se svou cestou spokojená, vidím zpětně několik věcí, které bych dnes udělala jinak:

Začala bych s online marketingem dříve. Téměř rok jsem spoléhala jen na organický dosah na sociálních sítích a doporučení. Dnes vím, že i malá investice do PPC reklam od začátku by mi pomohla růst mnohem rychleji.

Lépe bych plánovala škálování. Když přišel náhlý nárůst objednávek, nebyla jsem připravená. Dnes bych mnohem dříve začala budovat tým a systémy, které by mi umožnily zvládat větší objemy bez stresu.

Méně bych se podceňovala v cenové politice. Ze začátku jsem své produkty prodávala za ceny, které sotva pokryly materiál a čas. Bála jsem se, že nikdo nebude ochoten zaplatit více. Postupně jsem zjistila, že zákazníci jsou ochotni zaplatit za kvalitu a originalitu, a že podceňováním své práce vlastně devaluuji hodnotu řemesla jako takového.

Více bych investovala do vlastního vzdělávání. Marketing, účetnictví, právní aspekty podnikání – to všechno jsou oblasti, kde mi základní znalosti velmi chyběly. Dnes vím, že několik kvalitních kurzů na začátku by mi ušetřilo mnoho pokusů a omylů.

Závěr: Není to jen o podnikání, je to o životním stylu

Dnes, když se Amálka chystá do školy a já balím další várku objednávek, zatímco Tomášek si hraje vedle v pracovně, uvědomuji si, jak daleko jsem se dostala od těch prvních neohrabaných stehů. Cesta, která začala jako způsob, jak se vyhnout návratu do korporátu, se proměnila v naplňující podnikání, které podporuje nejen mou rodinu, ale i další maminky, které zaměstnávám.

Online marketing, a především PPC reklamy, byly klíčovým nástrojem této transformace. Umožnily mi spojit mateřství s podnikáním způsobem, který respektuje mé priority a hodnoty. Není to vždy snadné – jsou dny, kdy žehlím do dvou do rána, nebo kdy musím odložit důležitý hovor, protože Tomášek právě rozlil džus – ale je to autentické a moje.

Pokud tedy přemýšlíte o podobné cestě, chtěla bych vás povzbudit: Vaše dovednosti a vášně mají hodnotu. S trochou odvahy, tvrdé práce a chytrého využití nástrojů jako PPC marketing je možné vybudovat podnikání, které vám umožní být současně maminkou, podnikatelkou a sami sebou.

Publikováno: 09. 04. 2025

Kategorie: Naše tipy