Kvalitní spánek je základem našeho zdraví

Při spánku by si měl organismus odpočinout a načerpat energii do dalšího dne. Aby k tomu opravdu došlo, je třeba udělat vše proto, aby byl náš spánek opravdu kvalitní a přinesl nám tolik vytoužený odpočinek a regeneraci celého těla. A nejde jen o délku spánku, na kvalitu spánku má vliv i řada jiných faktorů.

Mnoho lidí si klade otázku, jak dlouhý by měl být spánek, aby došlo k regeneraci těla. Je to velice individuální a každý člověk by měl délku spánku přizpůsobit svým potřebám. Obecně se za optimální délku spánku udává doba 7 až 8 hodin. Neplatí ovšem, že čím delší je doba spánku, tím kvalitnější spánek bude. Na kvalitu spánku má vliv i řada jiných faktorů, např. hluk, světlo, kvalita matrace, mikroklima v ložnici, starosti nebo stres.

Právě prostředí, ve kterém denně usínáme, velice ovlivňuje kvalitu spánku. V ložnici by proto neměla být umístěna televize ani počítač, mělo by tam být maximálně 18 °C a dostatek čerstvého vzduchu. Při usínání dbejte na to, aby v ložnici nebylo příliš světla a hluku. Velice důležitá je i kvalitní postel a matrace. Postel musí být dostatečně dlouhá i široká a matrace pohodlná tak, abyste se po probuzení cítili opravdu odpočatí a ne rozlámaní a s bolavými zády. Jak si ale vybrat tu nejlepší matraci, když jich je na trhu tolik?

Několik rad k výběru vhodné matrace

  1. rozměr matrace – šířka matrace by měla být minimálně 70 cm pro jednotlivce, délka matrace se odvozuje od výšky uživatele – ke svojí výšce přičtěte 10 cm a získáte optimální délku matrace.
  2. nosnost matrace – každá matrace má označení, pro jakou maximální hmotnost uživatele je vhodná. Řiďte se tímto doporučením.
  3. vaše zkušenosti – popřemýšlejte, co vám na vaší staré matraci vadilo a s čím jste naopak byli spokojeni. Těmito zkušenostmi se řiďte i při výběru nové matrace.
  4. kam matraci umístíte – některé matrace jsou vhodné k uložení na lamelový rošt, jiné zase na pevný rošt. Pokud máte polohovací postel, musíte vybrat matraci vhodnou pro polohování.
  5. potah matrace – pokud je matrace opatřena snímatelným potahem, je to výhoda pro vás. Matrace se lépe udržuje v čistotě a také se prodlužuje její životnost.

Druhy matrací

  • pěnové matrace – tyto matrace patří k nejprodávanějším. Jejich výhodou je univerzální použití a vynikající anatomické vlastnosti. Jedna matrace může být vytvořena i z více materiálů, což zajišťuje vysoké pohodlí při spánku. Mezi pěnovými matracemi najdete i nejlevnější matrace vhodné například k příležitostnému spaní, ale také vysoce kvalitní matrace, které zajišťují správnou oporu vašemu tělu během spánku.
  • taštičkové matrace – jádro matrace tvoří mnoho samostatných pružinek, které jsou uloženy v taštičkách z netkané textilie. Proto jsou tyto matrace vzdušné a zajišťují výbornou oporu pro páteř. Velké množství pružin se dokáže individuálně přizpůsobit každé nerovnosti lidského těla a ve spánku tak dochází k tolik potřebnému uvolnění svalového napětí. Za vysokou kvalitu a výborné zdravotní účinky těchto matrací je nutné zaplatit vyšší cenu.
  • pružinové matrace – jádro matrace tvoří vzájemně propojené kovové pružiny, které jsou uloženy v různých materiálech. Typy těchto materiálů ovlivňují vlastnosti matrace i její cenu. V této kategorii můžete nalézt jak cenově velmi výhodné matrace, tak i dražší luxusní matrace. Tyto matrace nejsou vhodné na polohovací rošty. 
  • luxusní matrace – do této kategorie patří dražší, zato ale velice kvalitní matrace, které mají vynikající ortopedické vlastnosti a dokážou se individuálně přizpůsobit každému uživateli.

Jak je vidět, vhodnou matraci si pro sebe určitě vybere každý. Mnoho z nás rádo využije různé akce na matrace, ve kterých je možné koupit kvalitní matrace za výbornou cenu. Takové akce naleznete i ve specializovaném internetovém obchodě matracin.cz, ve kterém mají skladem nejrůznější druhy kvalitních matrací ve všech cenových kategoriích.

Potřebujete zhubnout? Vyzkoušejte proteinovou dietu!

Bojujete marně s přebytečnými kilogramy a vyzkoušeli jste již řadu diet bez většího úspěchu? Potom jste ještě možná neslyšeli o tzv. proteinové dietě, která vám umožní zhubnout zdravě a trvale – bez nežádoucího jo-jo efektu. Přečtěte si následující informace o proteinové dietě a sami se rozhodněte, zda je vhodná právě pro vás.

Proteinová nebo také bílkovinná dieta umožnila zhubnout tisícům obézních lidí po celém světě. Velkou popularitu si získala především v USA. Proteinová dieta (např. KetoDiet) vám umožní zhubnout až 10 kg za měsíc díky tomu, že začnete spalovat především tuky. Proto hubnete i na takových problematických místech, jakými jsou stehna, zadeček a boky. Prostřednictvím proteinové diety přijímáte velké množství kvalitních bílkovin, a proto nedochází k nežádoucímu úbytku svalové hmoty. Při této dietě nesmíte přijímat potravou žádné sacharidy, aby se hlavním zdrojem energie stal zásobní tuk. Díky tomuto postupu dochází ke změně v metabolismu, kterému se říká ketóza. Při tomto jevu se v těle vytvářejí ketolátky, které tlumí pocit hladu. Při hubnutí pomocí proteinové diety vás tedy nebude trápit hlad, což vám jistě usnadní dodržet předepsanou dietu.

V čem spočívají výhody dietního programu KetoDiet

Dietní program KetoDiet představuje proteinovou dietu ve formě instantních jídel a individuální odborné výživové poradenství. Nemůže se tak stát, že uděláte při dodržování proteinové diety nějaké chyby, které by zpomalily nebo zastavily vaše hubnutí.  Program KetoDiet vás také naučí jíst zdravě, pravidelně a vyváženou stravu a přijdete na chuť různých pohybovým aktivitám. A jaké jsou tedy hlavní výhody KetoDiet?

  • zhubnete bez jo-jo efektu a trvale
  • nebudete mít pocit hladu
  • snadná příprava instantních jídel a jejich příjemná chuť
  • nemusíte se trápit odvažováním porcí a počítáním kalorií
  • naučíte se jíst pravidelně
  • naučíte se více konzumovat zeleninu
  • hubnete bezpečně – program KetoDiet je schválen v celé Evropské unii

Dříve než přijde na řadu jízdní kolo

Znáte to, děti jsou plné energie a chuti poznávat stále nové věci. A tak není divu, že brzy touží jezdit na kole jako jejich starší sourozenec nebo kamarád. Ale ouha, ono to není tak snadné. Udržet rovnováhu, zatáčet a brzdit. To je příliš mnoho věcí, které ještě tříleté dítě není schopné zvládnout.

Nezbývá nic jiného, než začít trénovat pěkně pomalu. Nejprve je vhodné zkusit jízdu na tříkolce. Dítě se naučí šlapat a zatáčet, ale nemusí si dělat starosti s udržováním rovnováhy. Vždy ale volte tříkolku, u které řetěz pohání zadní kola. Přezdobené supermoderní tříkolky, které mají šlapky umístěné u předního kola, nejsou pro výuku vůbec vhodné. Když dítě zvládá jízdu na tříkolce a už moc touží po svém prvním opravdovém kole, máte dvě možnosti – pořídit potomkovi dětské kolo s přídavnými kolečky a neustále za ním běhat a přidržovat jej nebo začít trénovat rovnováhu na odrážedle, které se jízdnímu kolu velice podobá, pouze s tím rozdílem, že nemá šlapky.

Malé dětské kolo s přídavnými kolečky

Odborníci používání přídavných koleček příliš nedoporučují. Ale je pravdou, že se takto naučilo jezdit na kole mnoho dětí. Nevýhoda přídavných koleček je v tom, že se s kolem, které má tato kolečka, hůře zatáčí. Také hrozí to, že si dítě na kolečka příliš zvykne a pak bude odmítat jezdit bez nich. Proto je vhodné používat kolečka spíše jen pár dnů nebo týdnů, než si dítě na nové kolo zvykne, a pak je odmontovat a trénovat jízdu na kole bez nich. Ze začátku budete muset dítě přidržovat zezadu za sedlo, abyste mu pomohli udržet rovnováhu. Ale brzy se úsek, který dítě ujede bez vaší pomoci, začne prodlužovat a budete mít vyhráno.

Dětská odrážedla

Odrážedla pro výuku jízdy na kole nejsou malé plastové motorky či jiná plastová vozítka se čtyřmi koly, která jsou určena nejmenším dětem již od 1 roku. Kvalitní odrážedla pomocí kterých se dítě snadno naučí držet rovnováhu a tím pádem mu nebude dělat problém jízda na kole, vypadají jako malá dvanáctipalcová kola, ale nemají šlapky. Dítě se tudíž na odrážedle pohybuje tak, že se odráží nohama. Poměrně brzy se naučí jezdit tak jistě, že přechod na klasické jízdní kolo se šlapkami a bez přídavných koleček, proběhne překvapivě hladce. K některým odrážedlům dokonce můžete přikoupit přídavné pedály, takže nebudete muset kupovat první jízdní kolo.

Na čem ještě mohou děti jezdit?

Kromě různých šlapacích traktorů, aut a jiných vozítek, jsou u dětí velice oblíbené koloběžky. Jízda na koloběžce je zábavná, rychlá a nadchne děti všech věkových kategorií. Pro nejmenší děti jsou určeny koloběžky, které mají vzadu dvě kolečka, tudíž na nich dítě snadněji udrží rovnováhu. Pro větší děti jsou skvělé lehké hliníkové koloběžky s malými kolečky. Většina těchto koloběžek se dá složit, takže spousta starších školáků s nimi absolvuje jízdu do školy a zpět. A pokud hledáte pohodlnou koloběžku na delší ježdění, investujte do koloběžky s nafukovacími koly. Tyto koloběžky mají i větší nosnost (až 100 kg), takže si na nich mohou zajezdit i rodiče, kteří rádi zavzpomínají na svoje vlastní dětství, kdy se na koloběžce proháněli takřka od rána do večera.

Pokud chcete dětem pořídit nějaké to vozítko a zároveň ušetřit, podívejte se na nabídku internetového obchodu www.vyprodeje.net. Je to obchod, který se zaměřuje na prodej nového a kvalitního zboží za výprodejové ceny. Nekupujete tedy již použitou nebo nějak poškozenou věc, ale zcela novou. Získáte tedy standardní záruku 2 roky i 14 denní záruku vrácení zboží.

Jakých chyb se vyvarovat při cvičení v posilovně?

Posilovny a fitness centra nejsou již dávno pouze doménou mužů toužících po obrovské svalové hmotě. Do posiloven chodí i ženy, které si přejí shodit nějaké to kilo a především chtějí zpevnit a vytvarovat postavu. Cvičení v posilovně je pro naše zdraví jistě přínosné, ale je potřeba dávat pozor na chyby, které by mohli naše zdraví ohrozit.

Nejjednodušší pro všechny začátečníky je najmout si v posilovně osobního trenéra, který vám zpočátku pomůže s výběrem cviků, cvičebního nářadí a také vám sestaví cvičební program přesně na míru vašim požadavkům. Někteří trenéři vám dají cenné rady i z oblasti správného stravování a sestaví vám správný jídelníček, protože k získání vysněné postavy je nutné nejen se správně hýbat, ale také správně jíst. Bohužel službu osobního trenéra nenabízejí všechna fitness centra a je obvyklá především ve velkých fitness v Praze či jiných větších městech. Naopak v menších městech je obtížné najít posilovnu se službami osobního trenéra. Pak je jen na vás, abyste si před cvičením zajistili dostatek informací, které vám pomohou vyvarovat se chyb při cvičení.

Nejčastější chyby při cvičení v posilovně

  • cvičení nadoraz – mnoho lidí si myslí, že po cvičení v posilovně se musí téměř odplazit, jinak nebylo cvičení efektivní. Opak je ale pravdou a cvičit do úplného vysílení není vhodné.
  • špatné dýchání – je velice důležité soustředit se na správné dýchání. Měli byste vědět, že při nádechu se v elastických tkáních hromadí energie, které se uvolňuje při výdechu. Při cvičení byste měli dýchat plynule – nádech nosem a výdech ústy. Dýchání musí být hluboké. Rozhodně při cvičení nezadržujte dech! Nadechněte se, když jsou posilované svaly nejméně zatížené a vydechněte při největším zatížení svalů. Osobní trenéři z posilovny Kentoya Fitness začátečníkům radí dýchat nahlas, aby sami slyšeli, zda provádějí techniku dýchání správně.
  • nesprávně zvolená zátěž – muži si většinou volí větší zátěž a ženy naopak zase menší. Pokud cvik se zátěží dokážete udělat 30 krát za sebou a po menší pauze si cvik zopakujete ještě 15 krát, zvolili jste zátěž správně. Pokud se vám naopak již po několika opakováních cviku třese celé tělo, zvolili jste zátěž příliš velkou a hrozí vám přinejmenším nepříjemné namožení svalů.
  • cvičení švihem – rychlé, trhavé pohyby nejsou pro posilování vhodné. Pokud má být cvičení efektivní, je potřeba provádět veškeré cviky pomalu a plynule se správným nádechem a výdechem.
  • vadné držení těla – při špatném držení těla jsou svaly ztuhlé a ochablé a pokud začnete s intenzivním tréninkem, snadno si způsobíte nějaké nepříjemné zranění. Při posilování je tedy nutné myslet nejen na správné dýchání, ale také na správné držení a zpevnění těla.

Připadá vám po přečtení těchto řádků cvičení v posilovně příliš složité? Nebojte se, tak to vůbec není. A pokud si opravdu nejste jisti a chcete se vyvarovat chyb, které mnoho začátečníků dělá, využijte alespoň pro začátek služeb osobního trenéra. Nemusíte mít obavy, že to jsou namyšlení kulturisté, kteří budou pohrdat nějakým začátečníkem, jako jste vy. Například trenéři z Kentoya Fitness, což je posilovna v Praze 10, jsou velice příjemní a ochotní muži i ženy. Tak neváhejte, seznamte se s jejich kvalifikací, zkušenostmi i úspěchy a vyberte si toho, který je vám nejvíce sympatický. Cvičení s takovým osobním trenérem bude nejen efektivní a bezpečné, ale také velice příjemné.